MENU GŁÓWNE Ň Kasa-Bank Ň Raporty Bankowe
SKRÓT +
Opcja Raportów Kasowych oraz opcja Raportów Bankowych działają na takich samych zasadach.
Na początek zakładamy wszystkie rachunki bankowe firmy. Oprócz nazwy podajemy także numer konta, na którym księgowane są zapisy danego wyciągu. Jeśli chcemy poprawić treść istniejącej pozycji, ustawiamy na niej kursor i po prostu zaczynamy pisać.
Praca w module Raportów Bankowych przebiega zwykle w następującej kolejności.
1. Założenie raportu bankowego dla wybranego rachunku.
3. Sprawdzenie poprawności salda ze stanem faktycznym. ("saldem wyciągu").
5. Utworzenie pliku.
Zaakceptowanie pozycji klawiszem lub 2xLKM, otworzy listę raportów bieżącej kasy.
Informacje znajdujące się w polach FK Numer paczki oraz Nr dowodu, świadczą o tym, że zaimportowano dane z tego raportu. Wpisane tam dane to symbole oraz numery utworzonego w paczce dokumentu.
Po wejściu do listy Raportów Bankowych po raz pierwszy tabela będzie pusta.
Pracę rozpoczynamy od . Program zaproponuje:
Dzień otwarcia : bieżącą datę
Saldo początkowe : 0,-
Numer raportu : 1
Jeśli, któryś z parametrów jest inny, wtedy w oknie edycyjnym wyłączamy opcję i wprowadzamy saldo, inną datę lub numer raportu.
Kolejne raporty otwieramy już automatycznie (najpierw klikamy ), czyli znakiem . Program automatycznie przepisuje saldo zamknięcia z ostatniego raportu oraz nadaje kolejny numer. Użytkownik programu może zmienić datę.
Aby móc otworzyć kolejny raport, poprzedni musi być zamknięty.
Księgowanie wpływów i wydatków w raporcie
Po założeniu nagłówka raportu klikamy ikonę lub naciskamy , otwierając tym samym raport.
Możemy rozpocząć wprowadzanie wpłat (lub klawisz ) oraz wypłat (lub ). Podczas rejestrowania operacji podajemy następujące dane:
Pierwsza część okna to nagłówek dokumentu - info o kontrahencie oraz datach i parametrach budżetowych (jeśli program pracuje w wesji Budżet)
Kolejna pola dotyczą opisu dokumentu.
Podstawowy sposób rejestrowania wpłaty bądź wypłaty - to pominięcie pola typ i wprowadzenie treści, a następnie przejście do pozycji dokumentu, gdzie od razu podajemy kwoty lub kolejne treści i kwoty.
W przedstawionym wyżej przykładzie wykorzystano wzorzec dla opłaty za przedszkole. W pozycji 3 - wyżywienie, zdefiniowana jest stawka dzienna za posiłki, w momencie przyjmowania wpłaty podajemy ilość dni, a program oblicza odpowiednią wartość.
Przy księgowaniu wspomagamy się kartoteką rozrachunkową ( lub ). Jeśli księgujemy wpłaty wyświetlana jest Strony Wn, przy wypłatach otrzymamy Stronę Ma. Aby rozrachunek został przeprowadzony automatycznie wybieramy odpowiednią pozycję z listy i akceptujemy ją. Możemy wprowadzić mniejszą kwotę, jeśli faktycznie wpłata lub wypłata była inna. Wtedy, saldo pozycji zostanie pomniejszone tylko o podaną kwotę, a pozycja z różnicą w dalszym ciągu będzie pokazywana na liście.
Jednorazowo możemy zarejestrować do 5 pozycji dla bieżącego konta.
Jeśli istnieje konieczność wprowadzenia dodatkowych, należy otworzyć nowe okno.
W dolnej części okna dostępne są pozycje:
□ | Salda - nierozliczone dla bieżącej pozycji. |
□ | Kartoteka - z wszystkimi zapisami rozrachunkowymi konta. |
□ | Auto Rekord - znak oznaczy, że po zapisaniu pozycji na ekranie wyświetlone zostanie kolejne okno do wprowadzania wpłaty bądź wypłaty, bez konieczności klikania znaku lub ( lub ). |
□ | Zapisz - zamknięcie okna oraz automatyczna zmiana danych w rozrachunkach. |
□ | Anuluj - skasowanie wprowadzonych informacji. |
Pozycje wyświetlone w raporcie możemy przeglądać ze szczegółami lub ogólnie.
Ponadto w oknie:
Wydruk tabeli.
Standardowe, systemowe ustawianie parametrów wydruku raportu. Takie jak na przykład numery stron do wydruku, liczba kopii, właściwości drukarki itd.
lub Wydruk Raportu Bankowego według projektu FastReport.
lub Wydruk bieżącego dokumentu.
Zmiana danych bieżącego dokumentu.
Edycja treści dokumentu
Anulowanie dokumentu
lub Kasowanie bieżącego dokumentu.
lub Odśwież dane uwzględniając aktualne ustawienia
Po zarejestrowaniu wszystkich pozycji dokumentu, zamykamy okno i powracamy do listy Raportów Bankowych. Tam przeprowadzamy Zamykanie Raportu.
Do zamknięcia raportu służy ikona ZAMKNIJ. Podajemy datę zamknięcia raportu lub akceptujemy, bieżącą zaproponowaną przez komputer. Jeśli wyłączymy znak w polu zamknięcie automatyczne, będziemy mogli również zmienić saldo końcowe.
Przed zamknięciem raportu nie zapomnij sprawdzić salda .
Po zarejestrowaniu wpłat oraz wypłat, a także sprawdzeniu i zamknięciu raportu, można przesłać dane do pliku wymiany .