Nawigacja: Menu Główne > Projekty SQL > Projekty Fast Report |
|
Dostęp do opcji:
► | MENU GŁÓWNE - Projekty SQL - Projekty Fast Report |
► | IKONA - |
► | SKRÓT - CTRL + R |
Cały projekt wydruku wraz z podłączeniem do baz danych wykonujemy w Wizualnym środowisku Fast Report. Zapytania SQL definiowane są za pomocą kreatora. Mamy również możliwość definiowania okien dialogowych, jeżeli raport wymaga Np. podania parametrów do obliczeń. Aktualnie możemy w ten sposób obsługiwać bazy:
Advantage,
Clipper,
Clarion oraz
ADO/OLE DB.
Raporty (projekty) zapisujemy w formie plików w drzewiastej strukturze katalogów i wykonujemy po wskazaniu odpowiedniego pliku. Wystarczy użytkownikowi wkopiować nowy plik do katalogu i już kolejny raport jest gotowy do użycia.
Generator Raportów Fast Report jest intuicyjny i łatwy w obsłudze. Nie potrzebuje oddzielnej instalacji ponieważ jest wbudowany w program. Ogromnym ułatwieniem jest zastosowanie środowiska projektowania w języku polskim. Posiada także wbudowane języki skryptowe i umożliwia zmiany raportu już wygenerowanego. Ponad to eksportuje dokładny wydruk do formatu RTF (możemy go poddać dalszej obróbce np. w MS WORD) oraz do formatu PDF z polskimi literami.
Fast Report został tutaj dodatkowo wyposażony (w stosunku do standardowej wersji w pozostałych programach TGSoft) w obiekty:
• | Bezpośrednie połączenie do baz danych (Advantage (ADT oraz DBF), Clarion i ADO/OLE DB) |
• | Wizualny Kreator zapytań SQL |
• | Kody kreskowe |
• | Obiekty OLE |
• | Wykresy |
• | Tabele przestawne |
• | Paski gradientowe |
• | Eksport wydruków do formatów: HTML, JPG, TIF |
Do programu dołączono kilka przykładów.
Menu Ikon:
Podgląd widoku. |
|
Wydruk listy projektów w układzie drzewka. |
|
Rozwijanie listy utworzonych projektów. |
|
Ukrywanie listy projektów. |
|
Dodawanie katalogu do listy projektów. W nagłówku okienka edycyjnego podana jest ścieżka dostępu do tworzonego katalogu |
|
Dodawanie podkatalogu. |
|
Dodawanie nowego projektu. |
|
Właściwości projektu. |
Wyświetlaj opisy projektów. Włączenie opcji spowoduje wyświetlenie na ekranie dodatkowych opisów projektów. |
Dodatkowe opisy oraz nazwy raportów wprowadzamy w projekcie Fast Report.
Jak to zrobić?
1. Uruchamiamy projektowanie Fast Report: klikamy wydruk (lub F5) i z okna wybieramy .
2. W oknie Fast Report wybieramy właściwości całego raportu.
Kasowanie projektu |
|
lub F5 |
Wydruk według projektu FAST REPORT. |
Tworzenie projektu rozpoczynamy od - założenia nagłówka projektu, nadania mu nazwy. Wcześniej możemy założyć - katalog i - podkatalog. Następnie wybieramy (lub F5) i z okna:
wybieramy -projektuj.
Po zaprojektowaniu, ponownie wybieramy (lub F5) i drukujemy gotowy raport.
Projektowanie w FAST REPORT może odbywać się na dwa sposoby.
1. Przy pomocy kreatora - wizualnie, myszką.
2. Standardowo poprzez ustawienia w kilku blokach.
Okno Fast Report składa się z kilku bloków.
1. Przy pomocy kreatora - wizualnie, myszką.
Projektowanie przy pomocy kreatora rozpoczynamy od wskazania w Menu Głównym (1) - Plik - Nowy ...., a następnie wybraniu pozycji Kreator raportu standardowego z okna Nowa pozycja (pojawia się po wybraniu Nowy...)
Na ekranie wyświetlone zostanie okno Kreatora, w którym kolejno należy wybierać ustawienia. Na początek musimy wskazać połączenie z bazą danych, z której będziemy pobierać informacje. Klikamy Nowe zapytanie, a następnie w oknie Kreator połączenia w zakładce Zapytanie, wybieramy typ połączenia. Jeśli baza wymaga logowania należy podać Login i Hasło. Jeśli nie od razu klikamy OK.
Powrócimy do zakładki zapytanie (środkowe okno w przykładzie wyżej), gdzie wpisujemy składnię SQL, albo klikamy , który uruchamia Kreator skryptu SQL.
Okno obsługujemy identycznie jak w opcji Definiowanie Raportów SQL. Z tą różnicą, że po ustawieniu wszystkiego i wybraniu , skrypt SQL przeniesiony zostanie do Kreatora połączeń, zakładki Zapytanie. Klikamy Ok i z powrotem jesteśmy w oknie Kreator Raportu, gdzie aktywny już jest klocek Dalej. Klikamy i przechodzimy tym samym do zakładki Pola, w której wybieramy pola do raportu.
Klikamy Dalej i już jesteśmy w zakładce Grupowanie. Możemy ją przeskoczyć. Jeżeli jednak chcemy by w raporcie dane były pogrupowane musimy pamiętać, że podczas tworzenia skryptu SQL, w kreatorze musimy posortować dane według odpowiedniego pola.
Przyjmujemy, że dane zostały posortowane, więc wybieramy pole według którego to sortowanie ustalono.
Klikamy Dalej i przenosimy się do ustawień wydruku w zakładce Rozmieszczenie. Po wybraniu orientacji wydruku, rozmieszczeniu pól i kliknięciu Dalej znajdziemy się w ostatniej zakładce, gdzie znajduje się kilka propozycji pokolorowania raportu. Zaznaczamy jedną z opcji i klikamy KONIEC. Raport gotowy.
W oknie w polu 6, program wpisze wszystkie wybrane przez nas ustawienia.Dodatkowo możemy zauważyć zmiany w bloku 4, gdzie znajduje się lista wszystkich obiektów, biorących udział w tworzeniu raportu. Pod nim znajdują się właściwości bieżącego obiektu.
W oknie pojawił się też dodatkowy blok 8 , z ikonami. Pierwsza to połączenie z bazą danych, druga to zapytanie SQL. Kliknięcie jednego z nich spowoduje, że w bloku 4 zostanie odnaleziona odpowiednia pozycja, a we właściwościach wyświetlone będą odpowiednie parametry.
Aby zobaczyć jak prezentuje się stworzony przed chwilą raport klikamy lub naciskamy CTRL + P. W oknie podgląd raportu, możemy dokonać pewnych modyfikacji.
W zależności od wybranego typu danych okno kreatora może nieznacznie się różnić.
Bazy typu CLARION
Podobnie jak przy bazie ADS, wybieramy PLIK - Nowy ..., a następnie Kreator Raportu Standardowego. Nim jednak przejdziemy do nowego zapytania, musimy wybrać (wskazać) tabelę z odpowiedniej bazy danych. Jeśli chcemy wykorzystać łączenie tabel, otwieramy wszystkie tabele, które będą brały udział w takich łączeniach przy tworzeniu bieżącego raportu.
Teraz możemy przystąpić do tworzenia Nowego zapytania i postępować tak samo jak zostało opisane wyżej przy Bazach typu ADS.
Bazy typu ADO
Bazy typu ADO otwieramy bez wybierania tabel ale połączenie definiujemy tak samo jak w opcji Otwórz tabelę z bazy poprzez ADO.
2. Standardowo poprzez ustawienia w kilku blokach.
Jak zwykle zaczynamy od wybrania typu bazy. W bloku 3 ( lewy dolny róg okna) znajdują się 3 "beczki". Każda z nich ma swoje Menu.
Po wybraniu pozycji Baza ADS (lub ADO lub Clarion), w bloku 4 zostanie wpisana odpowiednia pozycja, w a bloku 5, lista właściwości dla niej.
Dodatkowo na ekranie pojawi się 8 blok, a w nim ikona informująca nas o dostępnej bazie. We właściwości - DatabaseName wprowadzamy ścieżkę dostępu do bazy.
Następny krokiem jest wybranie tabeli (bądź tabel). Klikamy wybraną wcześniej beczkę, a z Menu - pozycję Nowa Tabela. W bloku 4 pojawia się kolejna pozycja w drzewku, a właściwości przełączają się automatycznie na odpowiednie dla tabel. Na liście odnajdujemy pozycją TableName i wskazujemy interesującą nas pozycję. (W bloku 8 pojawia się odpowiednia ikona).
Teraz czas na utworzenie Zapytania SQL. Klikamy "beczkę" i z menu wybieramy ostatnią pozycję. W oknie edycyjnym skrypt SQL możemy wpisać od razu, "z ręki" lub możemy posłużyć się kreatorem Skryptu SQL, klikając ikonę . Po ustawieniu wszystkiego i wybraniu , skrypt SQL przeniesiony zostanie do naszego okna edycyjnego. Skrypt zatwierdzamy lub porzucamy.
Dane zostały wybrane, przystępujemy do układania informacji na stronie.
Wstęgi do układania na stronie, znajdują się w bloku 3, w menu ikony . Wybieramy pierwszą pozycję z listy, czyli Nagłówek raportu. Powinny znaleźć się w nim informacje dotyczące całego raportu, które wydrukowane zostaną tylko na pierwszej stronie. Wszystkie ustawienia znajdziemy we właściwościach wybranej wstęgi.
Teraz możemy wybrać wstęgę - Główne Dane i z bloku 7 "przenieść" do do niej pola, które mają znaleźć się w raporcie.
Aby zobaczyć jak prezentuje się stworzony przed chwilą raport klikamy lub naciskamy CTRL + P. W oknie podgląd raportu, możemy dokonać pewnych modyfikacji.
Szczegółowy opis (angielska wersja) znajduje się w opcji Pomoc - Pomoc kontekstowa (lub F1).
Typowe Konwencje
Pożyteczne informacje
Wygląd i obsługa okien
Ikony do Obsługi Baz Danych
Grupowanie Kolumn